
Tapasztalom, tudom...
Észlelés, érzékelés fejlesztése

A gyermekek születésüktől fogva érzékelik a külvilágból érkező ingereket. A legelsők a születéskor érik őket, amire igen intenzíven: hangos sírással reagálnak. Megváltozik hirtelen körülöttük minden, óriási inger áradatot érzékelnek.
A külvilágból érkező ingereket érzékszerveinkkel fogjuk fel. Ezek feldolgozása és egységbe szerveződése az agyban történik. Ezt nevezzük észlelésnek. A legfontosabb területei:
Vizuális észlelés: A látás segítségével történő ingerfeldolgozás
Auditív észlelés: A hallás segítségével történő ingerfeldolgozás
Taktilis észlelés: A tapintás/bőrérzékelés segítségével történő ingerfeldolgozás
Kinesztétikus észlelés: A mozgás segítségével történő ingerfeldolgozás
Ezek a területek egymástól csak a tankönyvekben választhatók szét élesen. A mindennapokban ezek szorosan összekapcsolódnak. Egyik terület fejlesztésekor mondhatni az összes terület "dolgozik", fejlődik. Gondoljunk bele, ha egy erdei séta során az auditív észlelést fejlesztjük a madárhangok megfigyelésével, közben biztosan felvesz a gyermek a földről néhány kavicsot, faágat, amivel máris fejlődik a taktilis észlelése, a földön szaladgáló hangyák útjának követése során pedig a vizuális észlelését fejlesztettük.
A tervszerű és célirányos fejlesztéshez persze meghatározunk fejlesztendő területeket és célzott feladatokat, az pedig, hogy más területet is érintünk, a ráadás.
Ha kedvünk és időnk engedi, otthon is fejleszthetjük gyermekünket. A háztartásban is fellelhető eszközökkel, anyagokból remek fejlesztő eszközöket készíthetünk gyermekünknek vagy vele együtt.
A könnyebb áttekinthetőség kedvéért a fenti négy terület szerint csoportosítom a feladattípusokat:
Vizuális észlelés:
- a gyermek életkorának megfelelő puzzle játékok kirakása
- alak-háttér megkülönböztetése: hiányzó képrészletek helyére illesztése
- hiányos képek kiegészítése
- sorminták folytatása
Auditív észlelés:
- Csörgők készítése száraz terményekből, tésztából, parafa dugóból, szegből, bármilyen apró tárgyból. A terményeket átlátszó dobozba tesszük és megszólaltatjuk. Megfigyeljük, hogy melyiknek milyen a hangja, megnevezzük a doboz tartalmát. Később bekötött szemmel, vagy a háta mögött állva lehet felismerni a hangokat. Ha már jól megy, egyszerre kettővel is lehet.
- Az utca zajának megfigyelése tudatosan. Madár, teherautó, motor, kiabálás, gyerekzsivaj , kopogás, kutyaugatás...
- Ismert állathangok felismerése (ez függ a gyermek életkorától, ismereteitől, tapasztalataitól. Vidék-város. Olyan hangokat kell keresni, amik számára ismertek valahonnan)
- Hangszerek hangjainak felismerése.
Taktilis észlelés:
- Különböző anyagféleségek tapintása, markolása: pl: száraz bab, lencse, apró kavics, tészta, liszt, cukor. Ha már jól megy, lehet bekötött szemmel is felismerni az anyagokat.
- Különböző formájú tárgyak felismerése: logikai készlet lapjait tapintás útján bekötött szemmel vagy letakarva megnevezni. ( kicsi-nagy, háromszög-kör-négyzet, lyukas-nem lyukas)
- Különböző hőmérsékletű anyagok tapintása. Jeges, hideg, langyos, meleg. Folyadékokkal és szilárd anyagokkal is lehet kísérletezni. Remekül használható ezekhez a fagyasztott zöldborsó, a melegvízbe mártott kanál, a hűtőből kivett tányér, a frissen elmosogatott pohár.
Kinesztétikus észlelés:
- "Mit rajzoltam a hátadra" játék: A gyermek életkorának megfelelően az ujjunkkal különböző formákat rajzolunk a gyermek hátára. A feladat az, hogy ismerje fel a formát. Segítségként lehet öt-hat rajzot készíteni lapra, és azok közül kell felismernie. Olvasni tudó gyerekeknél a betűkkel is lehet próbálkozni.
- A saját test észlelésének fejlesztése: testrészek megnevezése játékos formában. Játékbabán, rajzon a főbb testrészek megnevezése.
- Mozgásformák utánzása tükörjátékkal: Utánoznia kell a gyermeknek az általunk bemutatott mozdulatokat.
- Egyszerű mozdulatok végrehajtása (emeld fel a kezed, emeld fel a lábad, nyújtsd előre a karod...) végrehajtása utasítás alapján.
A fejlesztés egyik fontos alapelve a rendszeresség. A feladatok rövid időt vesznek igénybe, érdemes minden nap végezni közülük egyet-kettőt. A gyermek fejlődésének elmaradása esetén érdemes szakember segítségét igénybe venni a fejlesztéshez, aki célzott fejlesztési tervet állít össze a gyermek számára.
Kókol-Sági Tamara (gyógypedagógus)