Tapasztalom, tudom...

Észlelés, érzékelés fejlesztése

A gyermekek születésüktől fogva érzékelik a külvilágból érkező ingereket. A legelsők a születéskor érik őket, amire igen intenzíven: hangos sírással reagálnak. Megváltozik hirtelen körülöttük minden, óriási inger áradatot érzékelnek.

A külvilágból érkező ingereket érzékszerveinkkel fogjuk fel. Ezek feldolgozása és egységbe szerveződése az agyban történik. Ezt nevezzük észlelésnek. A legfontosabb területei:

Vizuális észlelés: A látás segítségével történő ingerfeldolgozás

Auditív észlelés: A hallás segítségével történő ingerfeldolgozás

Taktilis észlelés: A tapintás/bőrérzékelés segítségével történő ingerfeldolgozás

Kinesztétikus észlelés: A mozgás segítségével történő ingerfeldolgozás

Ezek a területek egymástól csak a tankönyvekben választhatók szét élesen. A mindennapokban ezek szorosan összekapcsolódnak. Egyik terület fejlesztésekor mondhatni az összes terület "dolgozik", fejlődik. Gondoljunk bele, ha egy erdei séta során az auditív észlelést fejlesztjük a madárhangok megfigyelésével, közben biztosan felvesz a gyermek a földről néhány kavicsot, faágat, amivel máris fejlődik a taktilis észlelése, a földön szaladgáló hangyák útjának követése során pedig a vizuális észlelését fejlesztettük.

A tervszerű és célirányos fejlesztéshez persze meghatározunk fejlesztendő területeket és célzott feladatokat, az pedig, hogy más területet is érintünk, a ráadás.  

Ha kedvünk és időnk engedi, otthon is fejleszthetjük gyermekünket. A háztartásban is fellelhető eszközökkel, anyagokból remek fejlesztő eszközöket készíthetünk gyermekünknek vagy vele együtt.

A könnyebb áttekinthetőség kedvéért a fenti négy terület szerint csoportosítom a feladattípusokat:

Vizuális észlelés:

  • a gyermek életkorának megfelelő puzzle játékok kirakása
  • alak-háttér megkülönböztetése: hiányzó képrészletek helyére illesztése
  • hiányos képek kiegészítése
  • sorminták folytatása

Auditív észlelés:

  • Csörgők készítése száraz terményekből, tésztából, parafa dugóból, szegből, bármilyen apró tárgyból. A terményeket átlátszó dobozba tesszük és megszólaltatjuk. Megfigyeljük, hogy melyiknek milyen a hangja, megnevezzük a doboz tartalmát. Később bekötött szemmel, vagy a háta mögött állva lehet felismerni a hangokat. Ha már jól megy, egyszerre kettővel is lehet.
  • Az utca zajának megfigyelése tudatosan. Madár, teherautó, motor, kiabálás, gyerekzsivaj , kopogás, kutyaugatás...
  • Ismert állathangok felismerése (ez függ a gyermek életkorától, ismereteitől, tapasztalataitól. Vidék-város. Olyan hangokat kell keresni, amik számára ismertek valahonnan)
  • Hangszerek hangjainak felismerése.

Taktilis észlelés:

  • Különböző anyagféleségek tapintása, markolása: pl: száraz bab, lencse, apró kavics, tészta, liszt, cukor. Ha már jól megy, lehet bekötött szemmel is felismerni az anyagokat.
  • Különböző formájú tárgyak felismerése: logikai készlet lapjait tapintás útján bekötött szemmel vagy letakarva megnevezni. ( kicsi-nagy, háromszög-kör-négyzet, lyukas-nem lyukas)
  • Különböző hőmérsékletű anyagok tapintása. Jeges, hideg, langyos, meleg. Folyadékokkal és szilárd anyagokkal is lehet kísérletezni. Remekül használható ezekhez a fagyasztott zöldborsó, a melegvízbe mártott kanál, a hűtőből kivett tányér, a frissen elmosogatott pohár.

Kinesztétikus észlelés:

  • "Mit rajzoltam a hátadra" játék: A gyermek életkorának megfelelően az ujjunkkal különböző formákat rajzolunk a gyermek hátára. A feladat az, hogy ismerje fel a formát. Segítségként lehet öt-hat rajzot készíteni lapra, és azok közül kell felismernie. Olvasni tudó gyerekeknél a betűkkel is lehet próbálkozni.
  • A saját test észlelésének fejlesztése: testrészek megnevezése játékos formában. Játékbabán, rajzon a főbb testrészek megnevezése.
  • Mozgásformák utánzása tükörjátékkal: Utánoznia kell a gyermeknek az általunk bemutatott mozdulatokat.
  • Egyszerű mozdulatok végrehajtása (emeld fel a kezed, emeld fel a lábad, nyújtsd előre a karod...) végrehajtása utasítás alapján.

A fejlesztés egyik fontos alapelve a rendszeresség. A feladatok rövid időt vesznek igénybe, érdemes minden nap végezni közülük egyet-kettőt. A gyermek fejlődésének elmaradása esetén érdemes szakember segítségét igénybe venni a fejlesztéshez, aki célzott fejlesztési tervet állít össze a gyermek számára.

Kókol-Sági Tamara (gyógypedagógus)

© 2021 Kastélynyi titok. Minden jog a piruettre fenntartva..
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el