
"Ujjaimat mozgatom, közben vígan mondogatom..."
Finommotorika fejlesztése

A mozgás fogantatásunktól kezdve végigkíséri életünket, szorosan összefügg az egész személyiség fejlődésével. A mozgás minden nevelés kezdete, a tanulás központi közege.
A finommotorikus mozgást tévesen csak az ujjakra értelmezzük. Viszont ezek az apró, koordinált mozgások ugyanígy érvényesek a szemre és a szájra is. Fontos oka van azonban annak, hogy az ujjakkal foglalkozunk a legtöbbet, hiszen az írás megtanulásának elengedhetetlen "eszközei" ezek. Minél jobban tudjuk koordinálni ezt a mozgást, annál ügyesebben írunk vonalközbe. A finommozgások akkor mennek jól, ha a nagymozgások is rendben vannak. Fontos tehát a sorrend betartása, ne erőltessünk semmit idő előtt.
A finommotorika testünk apróbb testrészeinek a finom, koordinált mozgása. Főleg az ujjak, a szemek, és a száj finom koordinált mozgását jelenti. A finommotorika (kézügyesség) fejlesztése nagyon fontos a gyermekek mozgásfejlődése szempontjából, mivel ezekből az egyszerűbb mozgásokból épül fel minden (későbbi) összetett mozgásforma.
Fejlesztési célok:
- kéz és ujjak ügyessége, mozgékonysága
- kézmozgások pontossága
- kéz izmainak, ízületeinek lazasága
- megfelelő izomerő szabályozása
- az ujjak tapintása
- dominancia (jobb- vagy balkezesség)
- koordináció (hüvelykujj - többi ujj, két kéz, szem-kéz)
Előkészítő gyakorlatok:
- nyak mozgatása: előre-, hátra döntés, oldalra hajlítás, fejfordítás jobbra - balra
- hát, törzs mozgatása: törzsdöntés előre - hátra - oldalra, törzsfordítás jobbra -balra, törzskörzés
- váll mozgatása: vállfelhúzások, váll előre és hátra húzása, karemelés előre - hátra - oldalra, nyújtózások, karkörzések előre - hátra (páros karkörzés, malomkörzés)
- könyök mozgatása: karhajlítás, alkarfordítás, alkarkörzés
- csukló mozgatása: fordítások, forgatások, csuklóhajlítás előre - hátra - balra - jobbra
- ujjak mozgatása: ujjak nyújtása - hajlítása, ujjak nyitása - zárása, ujjkörzések, ujjakkal húzás - tolás, hüvelykujjal a többi ujj érintgetése
- összetett gyakorlatok: fekvő nyolcasok rajzolása táblára, papírra, levegőbe (karral és törzzsel), gördeszka hajtása hason fekve - térdelve - ülve, bordásfalgyakorlatok, labdagyakorlatok, célba dobás, talicskázás
Finommotorika gyakorlatok:
- fókamászás / kúszás
- talicskázás (az egyik gyermek megfogja társa lábait, aki a kezein halad előre)
- utánzó mozgások kézfejjel: kígyó, hernyó, halacska, pillangó, madár - árnyjátékok
- fejlesztő játékok: ping-pong, tollaslabda, frizbi, Lego, építőkockák, Marokko, Jenga,
- gémkapcsokból különböző alakzatok, formák alkotása (egymásba fűzés)
- rajzszögekkel formák, képek kirakása lapra, parafa táblára
- homokba, lisztbe, aszfaltra rajzolás, írás
- termésekből képek készítése
- tésztából, kukoricából nyaklánc készítése
- só-liszt gyurmázás (tenyér és talplenyomat készítése, különböző formák, állatok, gyümölcsök formázása)
- gyurmázás, agyagozás
- papírhajtogatás
- kártyavár építése, dominóból / Jengából / pálcikákból / logikai készlet elemeiből alakzatok, betűk, számok, képek alkotása
- gyöngyök, termések, magok, üveggolyók, pálcikák, korongok, papírdarabok, logikai készlet elemeinek szétválogatása ujjakkal, csipesszel, kis szűrővel
- fekvőnyolcasok rajzolása (törzzsel, karral, ujjal, segédeszközzel)
- célba dobás
- kupakok le- és felcsavarása
- szerszámhasználat (zöldségek hámozása, műanyag kalapács használata)
- ujjtorna mondókák segítségével
- rajzolás lábbal (pl.: homokba)
A gyermek házimunkába való bevonásával nem csupán a finommotorika fejlesztését támogatjuk, hanem a nagymozgások, az önkiszolgálás, az önálló életre nevelés előmozdításában segítjük.
Források:
https://www.otthonifejlesztes.hu/
Nagy Eszter és Németh Vivien (gyógypedagógusok)