A tehetség utat tör...
Fogyatékossággal élő tehetségek
"A zene mindenkié" - Színkottával komolyzenei koncertet adni

Heinrich Ullrich német gyógypedagógus-zenepedagógus ma is sikeresen alkalmazott módszert hozott létre a zenetanítás egyszerűbb megközelítéséhez. A hagyományos kottarendszerhez képest sokkal érthetőbb, egyszerűbb kottaolvasási módszert dolgozott ki kifejezetten speciális nevelési igényű gyermek részére. Munkatársaival céljuk az volt, hogy a középsúlyos értelmi fogyatékos gyermekek is zenélhessenek közösen, zenekarban. Ma már inkább a HU elnevezés (Heinrich Ullrich módszer) vagy a Speciális színes-kotta módszer név használatos.
A program a zenei nevelés hét alapterületére épít: 1. éneklés 2. zenehallgatás, 3. hangszeres zenélés, 4. zenére mozgás, a tánc, 5. zeneszerzés, 6. improvizáció, 7. hangszerek készítése.
Táncoslábú fiatalok - tánccal az előítéletek ellen!
A tánc célja a sérült gyermek személyiségének, testi és szellemi fejődésének biztosítása, hogy fegyelmezett, harmonikus egyéniséggé válhassanak. Fejlődik esztétikai érzékük, ezáltal gazdagodik érzelmi világuk. Sikerélményhez jutnak a tanulók a megismerési folyamatok során, javul együttműködő képességük, önfegyelmük, viselkedésük.
A tánc nem csupán fejlesztés, hanem önkifejezés, az önmegvalósítás eszköze. Általa a tanulók olyan kommunikációs közeg birtokába jutnak, melyek segítségével párbeszédet folytatnak a külvilággal. Iskolai (helyi) szereplésektől egészen nemzetközi színpadokig van lehetőség a bemutatkozásra.
Speciális filmezéssel az elfogadásért és az önmegvalósításért

Az utóbbi tíz esztendő Magyarországon a Speciális Filmesek térhódításának időszaka. Fábián Gábor, a Magyar Speciális Mozgókép Egyesület elnöke álmodott egy nagyot, miszerint kamerát adott értelmileg sérült barátai kezébe. Sikerén felbuzdulva sokan követtük. 2021-ben rengeteg speciális kisfilm bizonyítja, hogy ezt mennyire jól tettük.
A kisfilmek betekintést adnak egy új világba, különleges gondolkodásmódokat, újfajta látásmódokat ismerhetünk meg egy-egy alkotás megtekintésekor. Az önkifejezés egyik legjobb innovatív eszköze a speciális filmezés.
A módszerről és lehetőségeiről bővebben olvashatnak az alábbi honlapon: https://www.msmke.net/
Sportsikerek speciális körülmények között
A sérült emberek számára is nagyon fontos a sport. A mozgásélmény, a mozgás egészségfokozó jellege mindenkinek fontos. Magyarországon a sérült embereknek is lehetősége van versenyszerűen sportolni. Valamennyi sportágban részt vehetnek speciális módon. A Speciális Olimpiai Szövetség és a FODISZ hazai és nemzetközi versenyeket is szervez.
A sportversenyek célja a versenylehetőség biztosítása és a különböző sportágak népszerűsítése a fogyatékossággal élő gyermekek számára. Iskolánkban a sportszakkör célja: a versenyrutin megszerzése és gyakorlása illetve a sikerélmény biztosítása, a gyermekek motiválása a későbbi versenyeken való sikeres részvételre.
A gyermekeket a sportszakkör keretein belül készítjük fel a versenyekre. A sportszakkörön a gyermekekkel a sportágak szabályait megismertetjük és gyakoroltatjuk azok betartását, és ezek versenyszituációban való alkalmazását. Célunk az egészséges versenyszellem kialakítása, a sportszerű versenyzésre nevelés.
Fontosak a társintézmények fogyatékossággal élő tanulóival való közös programok, melyeken a gyermekek szociális kapcsolatait elősegítő kortárs szabadidős programokon vehetnek részt.
Képzőművészek - speciális alkotók és alkotásaik

Mint a játéknak, a kézműves foglalkozásnak is személyiségfejlesztő hatása van. Az alkotás folyamatában a gyermek megismerkedik a saját képességeivel, alakul én-képe, hatással van az önbizalmára, magabiztosságára, önállóságára. Mivel ezt a tevékenységet közösségben végezzük, így helyet kap az önálló munka mellett a csoportmunkában való részvétel is. Az alkotómunka hatással van az érzékelés, észlelés, emlékezet, képzelet és figyelem fejlődésére. Az alkotás folyamatában fejlődik a gyermek kézügyessége. Ez fontos, mert a gyermekek finommotorikus képességeinek fejlődése elengedhetetlen például az iskolában a helyes ceruzafogáshoz. A gyerekekben kialakul az "én is tudom" érzés, hiszen egy ilyen foglalkozáson minden alkotás szép, mindenkit megdicsérünk. Új technikákkal ismerkedünk meg, az ünnepekre készülünk, megemlékezünk a világnapokról, tehát amellett, hogy közösen tevékenykedünk, tudásunk is gyarapodik a világról.